Gesamtkunstwerk

/ Nivel 1 CA

Es podria considerar l’art i l’entorn del msbb un Gesamtkunstwerk” o “Art Integral”, o menys modestament potser “Art Total o Universal”. La terminologia alemanya s’atribueix a Richard Wagner per una descripció que va realitzar l’any 1849 en relació a una obra d’art que integrava música, teatre i arts visual; a pesar que Michelangelo no veia una estricte divisió entre arquitectura, disseny d’interiors, escultura, pintura i enginyeria.

Jean-Hubert Martin, al seu catàleg del Grand Palais 2016 a propòsit de l’exposició titulada “Carambolages” va escriure: “Obra d’art de diferents èpoques, estils i països estan presents en un circuit on cada obra condueix a la següent gracies a l’associació d’idees o formes. Les creacions de diversos orígens, algunes d’artistes coneguts, altres anònimes, dialoguen en un camí que desafia el nostre enfocament tradicional de la història de l’art”.

En el nostre cas, és potser “Obra d’art unificada” la traducció més apropiada?, per què es podria aplicar això al msbb Museu Sa Bassa Blanca? Hi ha moltes facetes diferents de l’art aquí present, però totes han sigut reunides per les mateixes mans i encara que aparentment eclèctiques s’han assumat misteriosament. L’espai subterrani SoKraTES és potser l’exemple més evident d’això  a causa de la juxtaposició d’art antic i modern – artefactes arcaics, màscares africanes, orientals i centro-americanes que estableixen un diàleg amb un fòssil prehistòric i obres mestres contemporànies.  Aquest espai, a la vegada, projecta un eco als gegants animals de granit inspirats per representacions antigues, col·locades com en un zoo al parc d’escultures. Una vegada més, l’edifici de Hassan Fathy, que en sí mateix és una gran obra d’art, reuneix una sèrie d’instal·lacions i objectes que inclouen pintures marroquines, una col·lecció de cadires i fotografies d’artistes famosos, que cohabiten de manera harmoniosa i es relacionen entre sí.  La col·lecció Nins és un interrogant sobre el destí i la identitat i, a la vegada, aquestes incipients promeses connecten amb les flors del roser.

La propietat de 17 hectàrees, que es troba entre el mar i la muntanya, en una àrea protegida, conté tot l’esmentat anteriorment i va ser triada pel seu enorme potencial. S’ha transformat fent us de la flora autòctona de manera discreta i es manté i cuida amb especial estima i amb total respecte per el medi ambient.

Per lo tant, si ens ho permeten, ens referirem al nostre museu com un “Gesamtkunstwerk”. És la realització d’un somni, que estem encantats de compartir amb vostès.